RSS

Monday, August 15, 2011

Solat atas kren?!

    Assalamualaikum w.b.t.     
      Islam ni agama yang praktikal.Sedikit pun ia tidak membebankan umatnya bahkan menudahkan umatnya... yang menjadikan kita terasa beban untuk beribadah ialah nafsu dan godaan syaitan yang sentiasa berusaha dengan pelbagai gajet2 canggih untuk melemahkan umat islam contohnya lipstik umpat, maskara mengantuk sewaktu solat, bom pergaduhan, cucuk api kemarahan (ceduk drp majalah ASUH).. kenapa perlu ibadah? solat, puasa, zakat, sedekah dll..? jawapannya untuk meningkatkan kebergantungan kita kepada Allah dalam segenap aspek kehidupan; kehidupan seharian, ujian mendatang, keberkatan amalan, syukur pd rezeki dan banyak lagi.. ingat! Allah yang ciptakan kita.. Allah tidak bergantung pun pada kita atau perlukan kita sebaliknya kitalah yang bergantung harap, perlukan Allah..

         Teringat perbualan dengan sepupu sewaktu dalam perjalanan pulang drp alor star ke kangar.. Kebetulan pada hari tu hari Jumaat dan saya pergi ke Alor Star untuk membeli barang-barang untuk masuk semula ke U pada bulan 9 nanti.. ++ nak eratkan lagi ukhuwah dengan k long tersayang.. (Sebelum tu nak meminta maaf jika ada menyentuh sensitiviti setempat ke..tapi perlu demi menjaga tepi kain umat sendiri, bak kata ustaz pahrol mohd juoi dalam buku Nota Hati Seorang Lelaki). 
           Kisahnya bermula... waktu dalam kereta tu, tetiba saya berkata, "kak long, beza na suasana kalo keluaq kangar n aloq staq hari jumaat dengan keluaq KL hari Jumaat.."
          "Awat pulak?", k long bertanya. Lalu, saya menjawab, "ya la.. dulu waktu along belajaq kat KL la baru along perasan benda ni.. Kalo kat kangaq n aloq staq, kalo time solat Jumaat, susah nak nampak orang laki kat luaq.. kat mall ka kat kedai ka.. setakat ni along xpernah nampak la.. mungkin ada yang xpi solat jumaat tapi xdak la berkeliaran kat public.. jalan pun cam lengang sikit. Beza kalo kat KL.. kat mall tu ramai la laki  melayu yang slumber ja dok lepak2, keluaq dengan awek kat mall.. bila kita tengok, depa buat muka cover plak, yang buat donnno ja pun ada.dah terang tang-tang yang muka Melayu, keluar dengan orang melayu, perempuan Melayu..hish.. apa nak jadi dengan umat la nih...". Getusku dengan rasa tidak puas hati. Risau ku memikirkan senario yang mungkin dipandang remeh ja oleh sesetengah pihak. 
           "Memang betoi pun.. Kak long lagilah nampak sebab dulu kan pernah kerja kat KL. hah, ni nak cerita ni.. dulu, kak long kerja kat tingkat 18 waktu kat KL dulu. sebelah office k long tu ada construction site la. memang nampak la banyak mat-mat asing dok kerja kat situ.. Satu hari ni, ada 2 orang officemate lelaki tak pi sembahyang jumaat la. minggu lepas pun muka-muka tu jugak takpi. Pastu, kami yang dok tengah berehat ni pun tegur la depa tu. "Nih, hampa tak malu ka xpi semayang jumaat nih? Depa siap jawab,"laa.. relaks la.. baru nak rehat..lagipun, tak jadi apa2 la kalo tak pegi sekali ni je.. kan kalo xpi 3 kali berturut-turut baru tertutup hati kan?".." Astaghfirullah.. berani betoi depa cakap macam tu.. boleh pulak main dengan hukum.. depa tu tak teringat ka macam mana kalau waktu tengah skip semayang jumaat tu meninggal dunia.. xkan la nak tunggu 3 kali berturut-turut baru nak menyesal..", ulasku dengan marah. 
  " kami pun habaq la," kak long menyambung. "tak malu ka?  mat-mat asing yang kerja construction tu pun pi semayang tau.. tengok tu.. ramai tu berduyun-duyun pi..". Sambil menunjuk ke arah kumpulan pekerja, lengkap berkopiah menuju ke masjid berhampiran yang kelihatan seperti sekumpulan semut dari tingkap pejabat kami. Mereka hanya diam. "tu, nampak tu! atas kren construction tu! pekerja kren tu xboleh tinggal kren dia sebab nanti xdak orang nak kendali kren tu.. tapi, boleh lagi sembahyang atas kren tu.. nampak x? subhanallah..Dia dengan panasnya, gayat tingginya, letih buat kerja berat lagi. Sedangkan dia boleh ambil peduli untuk solat, apatah lagi hampa yang kerja dalam pejabat, aircond n letih pun tak tara mana..". Mereka tertunduk setelah melihat kebenaran hidayah yang jelas sekali terpampang di depan mata. Keinsafan menjalar di lubuk hati. "Weyh, jom r..". Mereka berdua pun meninggalkan office tu menuju ke masjid insyaAllah. Selepas daripada tu, dah tak nampak dah la muka-muka tu ponteng solat jumaat.Alhamdulillah..
            "waaa, bestnyer.. Allah tegur depa dengan memperlihatkan bukti yang jelas sekali sebagai iktibar untuk depa", ulasku setelah mendengar dengan penuh minat.

solatlah! di mana sahaja anda berada..
Kesimpulannya, segala ibadah menjadi mudah jika kita ambil berat dan akan menjadi berat jika kita ambil mudah je. tapi dengan adanya alasan2, ia akan jadi susah untuk dikerjakan! Jom!ibadah yang dilakukan menetukan masa depan akhirat kita.. Fastabiqul Khairat Demi redha Allah.. Wallahualam (^_^)





0 comments:

Post a Comment

 
Copyright TinTa iMaN~ 2009.
Converted To web hosts | itheme wp | Blogspot Template